perjantai 9. tammikuuta 2015

Vuoden 2014 viralliset tilastot perinteiseen tapaan

Vuosi on vaihtunut varsin vauhdikkaasti, jopa niin, että vasta näin runsaan viikon viiveellä sain setvittyä taidemuseon vuoden 2014 viralliset tilastot kaikille nähtäväksi ja arvioitavaksi.

Vuoden aikana näyttelyissä kävi yhteensä 2299 asiakasta, missä on lisäystä edellisvuoteen 26 kävijän verran. Hyvä niin :) Eniten asiakkaita vieraili museossa tammikuussa, jolloin Anna Wildrosen näyttelyyn tutustui huimaavat 632 asiakasta. Toiseksi eniten asiakkaita (437) poikkesi elokuussa, kun kesänäyttelymme Väinö Hämäläisen (1876-1940) taiteesta sai kaipaamaansa nostetta kriitikko, kuvataiteilija Hannu Castrénin maakuntalehti-Keskisuomalaiseen kirjoittamasta arviosta. Suurkiitos, Hannu, sinulle tästä vetoavusta!

Vuoden aikana taidemuseo avasi ovensa näyttelyvieraille 160 päivänä, aukiolotunteja kertyi kaikkiaan 672 tuntia. Vaihtuvia näyttelyitä rakennettiin vuoden aikana yhteensä kuusi. Kiistatta suosituin oli jo mainitsemani Anna Wildrosen kierrätysmateriaaleista koottu riemukas ja käsittämätöntä luovuutta osoittava kooste "kaiken maailman kaaoksesta". Mikko Salmelinin muotokuvat ja perinteiset maisemamaalaukset saivat paikkakuntalaiset mukavasti liikkeelle, 252 kävijän verran. Hasa-Jurvela-Kiviaho-Pulli -kvartetin maalatut pisankamunat pääsiäisen tietämillä kiinnostivat myös kiitettävästi paikallisia, 289 kävijän verran. Väinö Hämäläisen Löytöretki maisemaan toi museolle kesän aikana 878 kävijää, mikä jätti tosin paljon hampaankoloon. Meiltä oli nimenomaan toivottu jo pidemmän aikaa "tavallista taulunäyttelyä", ja kun se sitten päätettiin toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla, asiakaskato oli yllättävän suuri, useampi sata kävijää. Asiaa ei avittanut sekään, että rinnakkaisnäyttelynä auditoriossa oli Keski-Suomen Opiston ajankohtainen 120-vuotisjuhlanäyttely. Jaakko Wariksen abstraktit kuvat vuoden lopulla jäivät nekin yllättävän varjoon (199 kävijää). Tosin ne, jotka tutustuivat näyttelyyn, kehuivat poikkeuksetta näyttelyä erittäin onnistuneeksi läpileikkaukseksi Wariksen pitkältä taiteilijauralta.

Taidemuseolla ei vuoden aikana järjestetty aiempaan tapaan konsertteja, mutta taiteilijatapaamisissa riitti keskustelijoita mukavasti, ja museon auditoriossa järjestettiin peräti kahdeksan työpajaa. Anna Wildrosen tammikuun työpajoihin ilmoittautui ennätykselliset 83 osallistujaa, jotka suunnittelivat ja toteuttivat Annan ohjauksessa elämänsä taideteoksen. Innostus oli käsin kosketeltavaa. Työpajainnostus jatkui pääsiäisenä, jolloin kokeiltiin pisankamunamaalausta osaavien opettajien, Elinan, Piian ja Päivin johdolla.

Niin, ja blogitekstejä syntyi vuoden aikana 19, joihin kävi tutustumassa vajaat 3000 lukijaa. Kiitos siis kaikille niin fyysisesti kuin virtuaalisestikin museon arjessa mukana kulkeneille :)

maanantai 8. joulukuuta 2014

Taidemuseon adventtikalenteri avautuu päivittäin

Taidemuseon ideoima adventtikalenteri avautuu päivittäin Äänekosken kaupunkisanomat Äksän sähköisessä lehdessä osoitteessa aksa.fi. Kalenteri esittelee konginkankaalaissyntyisen taidegraafikko Simo Hannulan (s.1932) modernia grafiikkaa enemmän tai vähemmän jouluisissa tunnelmissa. Hannulan teokset löytyvät Toivo Parantaisen taidemuseosäätiön kokoelmasta, jota kaupungin museotoimi ylläpitää. Taidemuseosäätiön kokoelma sisältää liki 100 Hannulan teosta, mikä lienee edelleenkin lukumäärältään suurin yksityisomistuksessa oleva Hannula-kokoelma.

Adventtikalenteri avautui ensimmäisen kerran taidemuseolla 1.12.2005 alkaen, jolloin yksi teos tarinoineen/tulkintoineen nostettiin päivittäin esille eteisen telineeseen. Siinä teosta sai käydä tutkimassa ja sen tarinaa lukemassa - ihan kaikessa rauhassa. Jouluaatonaatonaattoon mennessä museon auditoriossa oli lopulta esillä kaikki ne teokset, jotka Toivo Parantainen oli saanut joulutervehdyksenä ystävältään Simo Hannulalta vuosien saatossa, 1950-luvun lopulta vuoteen 1989 saakka. Tänä jouluna Äksän lukijoilla on mahdollisuus tutustua näihin teoksiin uudella tavalla - digitaalisina versioina. Käykääpä siis katsomassa ja ihailemassa Simo Hannulan teknistä kädenjälkeä ja surrealistis-realistisia teemoja (: Oikein hyvää joulun odotusta kaikelle kansalle toivoo tämän yhteistyökuvion merkeissä museon henkilökunta :)

perjantai 5. joulukuuta 2014

Pop up -myymälä taidemuseolla 18.12. saakka

Kirjakaupan puuttuessa tältä paikkakunnalta ajattelin mainostaa taidemuseomme pientä pop up -myymälää, mistä voi hankkia esim. joululahjaksi paikallishistoriaa käsitteleviä teoksia. Myynnissä on nimenomaan ne teokset, joiden kustannuksiin Äänekosken/Suolahden kaupunki on osallistunut. Hyllystä löytyy siis Jorma Wilmin kirjoittama Äänekosken-Suolahden historia vuoteen 1932 (1991) 20€, Äänekoski valokuvina - kaupungin 100-vuotisjuhlateos (2011) 30€, Konginkankaan kirja (täydennetty laitos, 2010) 25€ sekä Keiteleen rannoilta kolmeen sotaan - Ääneseudun veteraanimatrikkeli 1939-1945 (2002) 15€.

Taidemuseon omasta julkaisusarjasta on tarjolla Värien mestari. Urpo Heino (1912-2002). Maisemia. Muotokuvia. Madonna-aiheita. (2009) sekä - Lasin läpi - muotoilijalegenda Helena Tynell (2012). Julkaisuiden hinta 5€/kpl.

Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistys ry:n Pässinrata 2014/2015 (10€) tuli myyntiin marraskuussa ja tarjolla on lisäksi aiempien vuosien Pässinratoja puolitettuun (5€) hintaan. Lehtien lisäksi Väksyllä on tarjolla postikorttisarja (8€) joka sisältää kahdeksan erilaista korttia Äänekosken taajamista. Konginkankaan kotiseutukerho Kömin Kilta ry. kauppaa tuhtia kotiseudun lukupakettiaan Kongintaival (2012) 12€:n hintaan.

Marraskuun alussa myyntiin ilmestyivät Äänekosken Taiteilijaseuran vuosikalenteri 2015 (10€) sekä kauppakassi (8€) taiteilijaseuran logolla, yhteishintaan 15€. Seura täyttää 40 vuotta vuonna 2015 ja juhlii merkkitapaustaan mm. näillä tuotteilla.

Pop up -myymälän tuotteet myydään käteisellä taidemuseon aukioloaikoina ti-to klo 9-15 sekä su klo 12-16 joulukuun 18. päivään saakka. Tervetuloa siis ostoksille :) Äänekosken taidemuseolle, os. Kuhnamontie 1, Äänekoski.

tiistai 2. joulukuuta 2014

Teossijoituksia

 
Harva kaupungin työyksikkö tietää, että museoamanuenssin toimenkuvaani kuuluu yhtenä varsin merkittävänä osana kaupungin omistamien taideteosten sijoittaminen, ja sijoittaminen erityisesti julkisiin tiloihin kaiken kansan nähtäväksi.



Hasa, Sirpa Kissabatikki
Kuva Pekka Soininen
Mukavaa positiivista kiirettä pukkasikin marraskuun alkupuolella, kun Äänekosken uuden terveysaseman mielenterveys- ja päihdepalveluiden työntekijät toivoivat taidetta takaisin työpaikkansa seinille. Vanhan postin entisistä työtiloista Kotakennääntieltä siirrettiin kaikki aiemmin esillä olleet teokset uusiin tiloihin odottamaan uudenlaista sijoitusta. Toki teokset sitä ennen pistäytyivät puhdistautumassa savustuskonteissa, jotta sisäilman epäpuhtaudet eivät seuraisi teosten mukana upouusiin tiloihin.









Hasa, Sirpa Kissabatikki
Kuva Pekka Soininen

Olemassaolevien teosten sijoittaminen uusiin tiloihin on usein haasteellista. Teosten aihemaailma, tekniikka, väritys ja muodot eivät aina asetukaan paikoilleen "yksi yhteen" -periaatteella. Meillä oli suuri mutta mielenkiintoinen urakka edessä. "Tyrkyllä" oli yli 40 teosta, joista lopulliseen ripustukseen valittiin 27 teosta. Kaikki aiemmin työyksikköön hankitut batikkitaiteilija Sirpa Hasan iloiset ja värikkäät kangasbatikit löysivät paikkansa ja istuivat kuin nakutettuina uuteen ympäristöönsä. Myös muutama suurikokoisempi öljyväriteos taidemuseon varastosta sai uuden sijoituspaikan yksikön työntekijöiden työhuoneista. Lopputulos näytti ja näyttää toivottavasti edelleen miellyttävältä :)




Hasa, Sirpa Kissabatikki
Kuva Pekka Soininen
 
Hasa, Sirpa Kissabatikki
Kuva Pekka Soininen
 



perjantai 7. marraskuuta 2014

Osa kertomusta II




Waris, Jaakko   sarjasta Tämän päivän ilmennykset, akryyli, 2012
Kuva Soininen Pekka, 2014
Jaakko Waris pyrkii osoittamaan teoksissaan, että yksinkertaisessa muodossa on moni-ilmeinen salaisuus. Hän on vuosien varrella tutkinut mm. Raamattua ja Kalevalaa, vanhaa kiinalaista filosofiaa sekä Freudia ja Jungia. Wariksen mukaan yksinkertaisesta voi luoda monimutkaista, mutta monimutkaisesta on vaikeampaa luoda yksinkertaista. Wariksen abstraktiot ja esittävät kuvat ovat lähtöisin yksinkertaisesta. Hänen ateljeemaisemiensa ja asetelmiensa esikuvana on ollut Cézanne ja tämän taide ja neuvot "tulkita luontoa lieriön, kartion ja pallon avulla" (ns. fasettikubismi).


Waris, Jaakko  Asetelma, öljy, 2004
Kuva Soininen Pekka, 2014

Näyttelyn teokset on valittu siten, että ne edustaisivat mahdollisimman monipuolisesti taiteilijan uransa aikana käyttämiä tekniikoita.

Waris hallitsee mm. öljy- ja akryylimaalauksen, guassi-, tempera- ja tussitekniikan, sekatekniikan ja lehtikullan työstön vanhan klassisen menetelmän mukaan, mutta hän käyttää rinnalla kuitenkin myös modernia digitaalitekniikkaa.

Waris onkin todennut, ettei pidä pysähtyä ja jäädä passiivisena vain odottelemaan ideoita vaan uskaltautua jatkuvasti uudistumaan etsimällä ja soveltamalla uusia tekniikoita ja materiaaleja.






Waris, Jaakko  Maisema, öljy, 1988
Kuva Soininen Pekka, 2014

keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Osa kertomusta I

on tulevan syysnäyttelymme nimi. Kuvataiteilija Jaakko Waris esittäytyy Äänekoskella 18 vuoden tauon jälkeen. Kesällä 1996 hänellä oli näyttely pääkirjaston Hoikkassalissa ja nyt taidemuseolle on rakenteilla runsaasta 30 teoksesta koostuva näyttely, niin abstraktia kuin esittävää - niin asetelmaa, maisemaa, henkilökuvaa kuin Kalevala-aihettakin.

Jaakko Waris on syntynyt Äyräpäässä vuonna 1935, mutta perhe muutti Keski-Suomeen pojan ollessa yhden vuoden ikäinen. Lapsuus- ja nuoruusvuodet kuluivat Äänekoskella, aikuisuuden kynnyksellä nuori mies suuntasi kulkunsa Ruotsiin Boråsiin, missä asuu edelleenkin. Waris on kouluttautunut mm. Boråsin taidegrafiikan työpajassa (Borås Konstgrafiska verkstad) ja Taidekillan maalarikoulussa (Konstgillets målarskola) sekä suorittanut humanististen tieteiden kandidaatin tutkinnon Göteborgin yliopistossa kulttuurintutkimuksen linjalla (kulturvetarlinjen). V:sta 1966 alkaen hän on osallistunut kymmeniin yhteisnäyttelyihin eri puolilla Ruotsia ja v:sta 1971 aloittanut lukuisten yksityisten näyttelyiden järjestämisen. Borås Tidning -lehti ylisti (16.11.2009) erästä yhteisnäyttelyä otsikolla - "Bästa Höstsesongen någonsin, nåt liknande har Borås konstliv aldrig upplevt".

Waris, Jaakko   Punainen sonaatti, kollaasi/tempera, 2008
Kuva Pekka Soininen, 2014

Jaakko Wariksen Osa kertomusta -näyttely avautuu tiistaina 4.11. ja on avoinna 14.12.2014 saakka ti-to klo 12-15 sekä su klo 12-16. Pääsymaksu 3/2€. Tervetuloa!