maanantai 15. lokakuuta 2018

Kuvataiteen Kuuma lista

Taloustaidon numeroon 09/18 toimittaja Minna Petäinen on koonnut ajankohtaiskatsauksessaan "Korvan taakse" kiinnostavia aiheita, myös näin taidemuseon näkökulmasta katsottuna. Kiinnostavin artikkeli on otsikoitu Maisemat, eläimet ja ihmishahmot puhuttelevat keräilijöitä - kärjessä Toni R. Toivonen, Taisto Ahtola ja Väinö Hämäläinen.

Syyskuussa julkaistu Kuvataiteen Kuuma lista perustuu niihin tiedusteluihin, joita Taloustaidon taideasiantuntija Pauliina Laitinen-Littorinille (PLL) on tehty eri taiteilijoiden tuotannosta viimeisen puolen vuoden aikana. Lista ei siis mitenkään perustu hänen omiin mieltymyksiinsä. Kuuma lista on jaettu kategorioittain nykytaiteilijoihin (ykkösnimenä Toivonen), edesmenneisiin (ykkösnimenä Ahtola) ja klassikoihin (ykkösnimenä Hämäläinen).

Kuva Marjo Ahola.
"Luontokuvaukset ja eläinaiheet ovat jälleen nousussa kotimaisilla taidemarkkinoilla. Nämä tutut klassikkoaiheet nousevat suosioon säännöllisesti ja siirtyvät välillä taka-alalle … Klassikkotaiteilijoista kysytyin on viime kuukausina ollut pääasiassa luontoaiheisista maalauksistaan tunnettu taidemaalari Väinö Hämäläinen (1876-1940). Taidemarkkinoilla Hämäläisen teoksia on myynnissä melko tasaisesti, mutta ei liikaa." (PLL)

Miksi hehkutan Kuvataiteen Kuumalta listalta juuri Hämäläistä? Moni saattaa muistaa, että taidemuseolla oli Väinö Hämäläisen tuotannon varsin kattava ripustus kesäkaudella 2014. Löytöretki maisemaan -nimeä kantanut näyttely oli erityislaatuinen, sillä esillä olleista 60 teoksesta peräti 51 teosta oli saatu lainaksi yksityiskokoelmista! Maakuntalehti Keskisuomalaisessa taidekriitikko Hannu Castrén (HC) hehkuttikin näyttelyä ainutkertaiseksi ja sai tällä hehkutuksella liki 250 kävijää liikkeelle näyttelyn viimeisinä aukiolopäivinä. Castrénin mielestä Hämäläisen taidetta on kiinnostavaa tutkia taiteilijan elämäkerran kautta: Hämäläinen ja Pekka Halonen menivät naimisiin Sortavalan Myllykylästä kotoisin olleiden sisarusten kanssa. Halosen vaikutus näkyy erityisesti Hämäläisen talvimaisemissa … Talven valon ohella Hämäläisen spesialiteettina oli kimalteisen päivän hetken kuvaus, jossa hän saavutti huikaisevan konsensuksen kultakauden symbolismin ja puhtaan paletin välillä." (HC)

Taidemaalari Väinö Hämäläinen sijoitettiin Äänekosken taidemuseon näyttelykalenteriin ensisijaisesti paikallisuutensa ansiosta; Hämäläisen sukujuurethan ulottuvat Sumiaisiin ja Konnevedelle. Mutta kun ensimmäiset teokset oli saatu museon tiloihin, paikallisuuden periaate haalistui ja himmeni, ja tilalle nousi ihailu nimenomaan Hämäläisen luontokuvauksia kohtaan. Castrénin mainitsemat kimalteiset hetken kuvaukset nousivat esille mm. kesäisen järven aallokossa, aamuauringon ensisäteissä ja hankien hohteessa. Me olimme tuolloin, neljä vuotta sitten, aikaamme edellä, Väinö Hämäläinen on noussut tämän hetken ykköstaiteilijaksi!

Lue lisää osoitteessa https://www.taloustaito.fi/kuumalista-syksy2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti